BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, May 15, 2009

kuliah 4

KULIAH EMPAT (4)

Oleh: Dr Siti Fatimah Mohd Yassin

Kajian tindakan dalam pendidikan

-Guru mengkaji secara sistematik ke atas suatu amalan bagi tujuan penambahbaikan.Ia merujuk kepada bagaimana suatu kemahiran , teknik dan strategi dapat dipertingkatkan.

Langkah-langkah dalam proses kajian tindakan.
1.Kajian kepustakaan

2.Merumus masalah atau persoalan

3.Merancang pengumpulan data

4.Mengumpul dan menganalisis data

5.Membentuk pelan tindakan

6.Berkongsi pelan tindakan dan dapatan

1.Kajian kepustakaan

Dalam kajian tindakan, kajian kepustakaan adalah penting.Ia adalah sorotan ke atas bahan-bahan seperti buku, jurnal, artikel, seminar dan laporan.Ia dilakukan secara kritikal ke atas isi-isi penting.

2.Membandingkan dan membezakan

Membanding dan membezakan bermaksud mencari persamaan dan perbezaan.ianya berdasarkan kepada beberapa kriteria seperti :

-ciri-ciri
-sifat
-kualiti
-unsur sesuatu objek atau peristiwa.

3.Menganalisis

Menganalisis bermaksud mengolah maklumat dengan menghuraikannya kepada bahagian yang lebih kecil bagi memahami satu konsep atau peristiwa serta mencari makna yang tersirat.

Kemahiran ini digunakan untuk mengenali bahagian-bahagian, memahami hubungkait antara bahagian dan mengenali prinsip yang terlibat.
Menganalisis ialah satu kemahiran yang kompleks menggunakan beberapa ciri kemahiran berfikir.

4. Menilai

Menilai ialah membuat pertimbangan tentang sesuatu perkara dari segi kelemahan dan kebaikan berdasarkan dalil atau bukti yang sah.

5. Membuat keputusan

Pernyataan tentang hasil sesuatu kajian yang berdasarkan kepada sesuatu hipotesis atau mengukuhkan sesuatu perkara berdasarkan penyelesaian.Kemahiran ini digunakan untuk membuat keputusan,menerangkan sesuatu, meramal dan menyokong.

6. Mengsintesis.

Mengsintesis ialah menggabungkan idea, unsur, item dan perkara yang berasingan untuk menghasilkan gambaran yang baru.

1 comments:

srsfeqah said...

SELAMAT HARI GURU
Selamat ber-Kajian Tindakan
Selamat ber-Seminar